ده نكته " جك ولش "

 

بهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com

چند روز پيش گردهمائي معاونين و مديران شركتي كه در آن مشغول به كار هستم - شركت سمارت الكترونيك ـ تشكيل شد . در پايان اين گردهمائي مديرعامل محترم شركت ـ جناب آقاي پرويز توسلي ـ در باره ده نكته " جك ولش " سخناني را بعنوان حسن ختام جلسه و اينكه بعنوان رهنموني پيش رويمان قراردهيم ايراد نمودند كه بد نديدم اين ده نكته را بعنوان بحث مديريتي در وبلاگ بگنجانم .

۱- به پيشواز دگرگوني برويد و از آنها نهراسيد

۲- از مديريت دست برداريد و به رهبري بپردازيد

۳- رهبراني پرورش دهيد كه با شما ديدگاه مشترك دارند

۴- واقعيت را بپذيريد و قاطعانه عمل كنيد

۵- پي گيري و پايمردي بيرحمانه كليد پيروزي در كسب و كار است

۶- در كسب و كار شماره ۱ يا دست كم ۲ باشيم زيرا  اگر ۴ يا ۵ باشيم خواهيم مرد

۷- از مديران زيادي دوري كنيد و از ديوان سالاري بپرهيزيد

۸- سه رمز پيروزي شتاب ، سادگي و اعتماد به نفس است

۹- كيفيت گرائي را در سراسر سازمان به جريان اندازيد ، بايد شيدا و دلباخته موضوع كيفيت باشيد.

۱۰- همه مغزها را بكار گيريد ، همه كاركنان را درگير سازيد

 (( به اميـــــــــــــــــــــد آن روز ))

يلدا

پيش درآمدبهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com

فردا شب شب يلداست . شبي كه به بلندترين شب سال معروف است . شبي پر از خاطرات دوران كودكي . شبي به يادماندني براي هر ايراني . حالا كه به اين شب نزديك ميشيم  ، بد نديدم كه در باره اين شب هم مطلبي در وبلاگ نوشته بشه ، با توجه به اينكه شب يلدا با شب تولد دختر بزرگم هم مصادف ميشه همون دختري كه اسمشو بعنوان اسم وبلاگ انتخاب كردم البته تارا هم هست اونم دختر كوچيكمه . در هر صورت اميدوارم كه شب يلدا بهتون خوش بگذره ، و تفالي هم به حضرت حافظ بزنيد و مارو هم از دعاي خيرتون بي بهره نگذاريد .

از نظر لغوی، " یلدا " واژه‌ای است سریانی به معنای تولد و یا زاده‌شدن است که ابوریحان بیرونی آن را  "شب زادان " ترجمه کرده‌اند.
جالب است بدانیم که رومیان پس از گرویدن به دین مسیحیت تا سیصد سال، روز مشخصی را برای تولد "عیسی مسیح" نمی‌شناختند تا این‌که کلیسا، جشن تولد مهر را به‌عنوان زادروز "عیسی "پذیرفت. دلیل این‌که امروز بابا نوئل با لباس و کلاه موبدان ظاهر می‌شود و همچنین برپاداشتن درخت سرو و ستارة بالای آن در ایام کریسمس، همگی یادگار و یادمان و یادآور جشن مهر و مهربانی‌ها و مهرورزی‌هاست.


یلدا تقابل و نقطة عطف جشن مرگ شب و تولد نور است. پایان پایداری ظلمانیت شب و آغازگر اقتدار روز است. جشن تاج‌گزاری خورشید و پادشاهی نور است. از این جهت است که ما ایرانیان چنین شبی را به انتظار می‌نشینیم تا مرگ شب و تولد فزونی نور را جشن بگیریم.
در شب یلدا، نیاکانمان با برافروختن آتش، قلب تیرگی ظلمت را می‌دریدند و به تماشای برافتادن جنازة شب با نوشیدن شراب ارغوانی و شکستن آجیل و خوردن انار و هندوانه و ... لحظات شورانگیز مرگ اهریمن تیرگی و ضلالت و چیرگی نور را شادکامی مستانه می‌بخشیدند.
شادمانی و شادخواری و شادرقصی در این شب زایش میترا و مهر یا زایش خورشید، تو دانی چه شور و شیدایی برانگیزد و چه رسوایی را در سرسرای هر خانه و کاشانه‌ای و در رخسار هر جنبنده‌ای آواز می‌دهد؟
و چه شیرین‌منظری است که در کنار خم و شراره‌های آتش بنشینیم و با شراب ارغوانی، گونه‌های انارگون مستان شب را جلوه‌ای از یکرنگی و نشاط عاشقانه ببینیم.
یلدا، زایش است و تولد نور؛ و چه چشم‌نواز است که این زایش از پس اهریمن شب رخ نماید و روشنایی و امید و رعنایی را در هر بام خانه‌ای آواز دهد و شادابی و شادکامی را در رخسار و کام هر جنبنده‌ای، شور و شیدایی و شیرینی شکربار بنشاند.

خلاقيت و نوآوري

امروزه نوآوري مقوله اي است كه ارتباط تنگاتنگ با استراتژي پيدا نموده است . گروهي از انديشمندان معتبر در حوزه استراتژي نوآوري را جوهره استراتژي كسب و كارهاي امروز مي دانند . از جمله معتبرترين آنها " گري همل " مي باشد . او در تازه ترين كتاب خود با عنوان " آينده مديريت " مي گويد :

(( در دنيائي كه زيست چرخ هاي استراتژي در حال كاهش مي باشد ، نو آوري تنها راهي است كه شركت مي تواند از طريق آن تعهد خود به موفقيت را احيا نمايد، همچنين تنها راه بقا در دنياي رقابت وحشيانه است. ))

او اعتقاد دارد نو آوري مي بايست به كار اصلي و مستمر همه افراد سازمان تبديل شود و در انتقاد به مديراني كه نوآوري را مربوط به تعداد معدودي از افراد سازمان مي دانند مي گويد :

(( مديران معدودي اعتقاد دارند كه كارمندان معمولي مي توانند نوآور شگفت انگيزي باشند . به هر حال در دنيائي كه نوآوري نسبت به قبل حياتي تر است اين نوع تعصب ( كه فقط معدودي از افراد مي توانند نوآور باشند) تنها نا معقول نيست بلكه نوعي خودكشي به حساب مي آيد.)) 

ادامه نوشته

عيد غدير خم مبارك

اي عاشقان  اي عاشقان دل را چراغاني كنيد

اي مي فروشان شهر را انگور مهماني كنيد

معشوق من بگشاده در روي گداي خانه اش

تا سركشم من جرعه اي از ساغر و پيمانه اش

بزم است و رقص است و طرب مطرب نوائي ساز كن

در مقدم او بهترين تصنيف را آواز كن

مجنون بوي ليلي ام در كوي او جايم كنيد

همچون غلام خانه اش زنجير در پايم كنيد

من خود ز خود بيگانه ام من خود ندانم كيستم

هست من از هستي او گر او نباشد نيستم 

ادامه نوشته

توسعه ادبيات آگاه محور در مديران

يكي از موضوعات مهم ، بسيار جديد و در عين حال جذاب در حوزه مديريت ، ادبيات مديريت مي باشد . ادبيات مديران تجلي بيروني خرد ، بينش و تفكر مديران در كلام ايشان مي باشد . اين كلام هم در بيان زباني و هم در نوشتار و حتي در زبان بدن ايشان نمودار مي گردد . ادبيات مديران متاثر از داشته هاي معناشناسي آنان از تجربه هاي شخصي ، متون مديريتي ، متون تاثيرگذار غيرمديريتي (مانند ادبيات ، تاريخ و فلسفه) و نحوه به كارگيري واژه ها و كلام در رفتار مديريتي شان مي باشد. . بهره مندي مديران از مطالعه و انس با ادبيان آگاهي محور به توسعه آگاهي در آنان مستقيم و غير مستقيم كمك مي نمايد . از جمله منابع غني ادبيات آگاهي محور در زبان فارسي " ادبيات عرفان اسلامي ايران " است .

مديران ايراني مي توانند به صورت مستقيم از اين منابع بهره مند گردند . در صورتي كه قرار باشد در دوره هاي تخصص آموزش بلندمدت در كشور (مانند كارشناسي،كارشناسي ارشدو دكترا) در رشته هاي مختلف مديريتي تحول اساسي پيش آيد يكي از پيشنهادهاي قابل تامل ، تعريف مباحث و كارگاه هاي آموزش آشنائي مديران ايراني با ادبيات عرفاني از ديد مديريتي مي باشد.

 

ادامه نوشته

يادگار گلچين گيلاني

 

باز باران

با ترانه

با گوهر های فراوان

می خورد بر بام خانه

من به پشت شيشه تنها

ايستاده :

در گذرها

رودها راه اوفتاده.

شاد و خرم

يک دوسه گنجشک پرگو

باز هر دم

می پرند اين سو و آن سو

می خورد بر شيشه و در

مشت و سيلی

آسمان امروز ديگر

نيست نيلی

يادم آرد روز باران

گردش يک روز ديرين

خوب و شيرين

توی جنگل های گيلان:

کودکی دهساله بودم

شاد و خرم

نرم و نازک

چست و چابک

 ((ادامه شعر و زندگینامه شاعر در ادامه مطلب ))

ادامه نوشته

ريشه عيد قربان

 

  فرا رسیدن عید قربان بر همه مسلمانان مبارک باد

عيد قربان ريشه در دوران ماقبل تاريخ بشر دارد. انسان اوليه که از فهم طبيعت عاجز است، برای به دست آوردن ترحم خدايان دست به قربانی کردن حيوانات و انسان ها ميزند. اين رسم نزد همه ملل و اديان به اسامی مختلف موجود بوده است. اين سنت طولانی بشری در اسلام نيز پذيرفته شده است.در روایات مختلف دینی آمده است که ابراهیم در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر میروند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان می‌‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌‌فرستد.این ایثار و عشق پیامبر  به انجام فرمان خدا، فریضه‌ای برای حجاج می‌‌گردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم سازند. دراین روز همچنین مستحب  است که نماز  عید قربان برپا گردد. نماز عید قربان باید در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دو رکعت است.

اصول 14 گانه دمينگ پيرامون مديريت

1-  ایجاد عزم و اراده همیشگی و مستمر، برای ارتقا کیفیت در تولید کالا یا خدمات با هدف اینکه توانمندی لازم را برای رقابت در بازار به دست آورد و تجارت شرکت و موسسه به قوت خود باقی و پایدار بماند و علاوه بر آن اشتغال جدید هم بوجود آورد.

2- به کارگیری فلسفه جدید که بر اساس آن دیگر نمی توانیم اشتباهات مرسوم خود را با این عنوان که اینها اشتباهاتی کوچک و در حد قابل قبول! هستند؛ توجیه کنیم. با این دیدگاه حد قابل قبولی برای اشتباه در مواردی مانند زیر وجود ندارد:

  ضایعات، مواد معیوب،کار معیوب،محصول نامرغوب،کارکنانی که آموزش ندیده اند و کار خود را بلد نیستند و می ترسند سوال کنند،خسارات جابجایی ها ،شیوه های آموزش قدیمی ضمن کار،  مدیریتهایی که در شرکت پایه و اساس بنیادی ندارند و هر آن ممکن است تعویض یا اخراج شوند، مدیران منتظر شغل

3- باید از تکیه بر تحمیل کیفیت با بازرسی و مچ گیری افراد دست کشید و ایجاد کیفیت در فرایند تولید را جایگزین آن کرد.

4- باید به روش رایج در خرید که در آن فقط قیمت ملاک انتخاب است، پایان داد و به جای آن باید به کاهش قیمت کل تمام شده فکر کنیم. روابط با فروشندگان و تامین کننده  مواد مورد نیاز، بایستی بر داد وستد دراز مدت بر پایه اعتماد و دلبستگی متقابل باشد.

5- روش تولید، یا ارائه خدمت را باید به صورت پیوسته بهبود بخشید تا کیفیت بالا رود، بهره وری افزایش یابد و قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.

ادامه نوشته

پيرامون مديريت

انسان آنچه را ميشنود براساس ايده ها و افكاري كه در سر دارد تعبير ميكند . ممكن است اصول تازه اي كه استاد به دقت تشريح ميكند در ذهن يك دانشجو مكان امني نيابد و آن دانشجو از آن اصول به سوي گنجينه اي از ايده هاي قابل يادآوري و انتقال به ديگران رهنمون گردد .

ايده يك سيستم نيز يكي از اين اصول است . به عنوان مثال ميتوان از نمودار حركت صنعتي سخن گفت .نقطه آغاز اين نمودار حدس مديريت يك شركت در باره محصول يا خدمتي است كه احتمالا در آينده بازار خواهد داشت . سپس محصول يا خدمت طراحي ميشود . بعد نوبت به تهيه تجهيزات و منابع اوليه ، ساخت ، آزمون ،بازاريابي محصول يا خدمت ، تحقيقات مربوط به مصرف كننده ،طراحي مجدد و غيره ميرسد و اين روال از طريق يك چرخه بي پايان ادامه مي يابد .

در سيستمي كه يه خوبي سازماندهي شده است ، همه اجزا سازنده سيستم ، به قصد پشتيباني از يكديگر با هم كار ميكنند . در سيستمي كه رهبري و مديريت خوبي دارد ، همه برنده اند . اين همان نكته اي است كه دكتر دمينگ در سال ۱۹۵۰ به مديرت ارشد و مهندسان ژاپني آموخت .

اگر مديريت بد اجزا سيستم را رقابتي كند ، سيستم نابود ميشود . همه مي بازند . هزينه ها بالا ميرود،كيفيت و متعاقبا بازار افت ميكند .

رتبه بندي  افراد ، بخشها ، گروه ها ، مقايسه آنها ، تشويق بالائي و تنبيه پائيني ها نمونه هائي از عملكرد مديريت حاكم است . وقتي مقايسه ، بر اساس مشاغل و دستمزدها است ، طبيعي است كه گروه ها و بخشها رقابتي مي شوند . هر طرف سعي مي كند بنا بر معيارهاي رقابتي بر ديگري برتري جويد . نتيجه ، هزينه هاي بالاتر و نبرد براي سهم بازار است و در اين ميانه همه بازنده اند .

دليل تفاوت گويش هاي شرق و غرب گيلان

تا تا همين هفتاد سال پيش كه رضا شاه پل كورپی ((KORPI)) را در آستانه اشرفيه و بر روي رودخانه سفيد رود احداث نكرده بود ، آمد و شد بين بخش شرقي و غربي به كندي صورت ميگرفت چند تا قايق به نام لودكا مسافران بسيار اندك هر ناحيه را به دشواري جابجا ميكردند كه اين هم در هنگام طغيان آب در پاييز و زمستان شايد از بيم غرق شدن مسافران اصلا صورت نميگرفت . اينطرف در شرق گيلان لاهيجان پايتخت جلگه اي ديلمان بود آنطرف هم در غرب فومن و بعد هم رشت پايتخت محسوب ميشد.

تازه چند سالي بود كه از سقوط حكومت شاهان صفويه كه بنيانگذار اين پادشاهي شيخ صفي اردبيلي با شيخ زاهد لاهيجاني معروف به گيلاني قرابت داشت و پس از مرگ شيخ زاهد بهترين مقبره را براي او در دامنه البرز در لاهيجان بنا كردند ميگذشت كه پايتختي گيلان از لاهيجان به رشت انتقال يافت، اما مردم اين دو ناحيه جدا از هم رغبتي به آمد و شد با هم نداشتند .

حتي وقتي پل كورپي در آستانه اشرفيه تنها راه اصلي و بين المللي آمد و شد احداث شد باز تردد به كندي صورت مي گرفت . در همه اين سالها بعد از احداث اين پل تا اواخر دهه سي ، يك ميني بوس در گاراژهاي رودسر ، لنگرود و لاهيجان ساعتها توقف ميكرد تا ده پانزده نفر شرق گيلاني پيدا شوند و بخواهند به رشت و يا غرب گيلان بروند .

همين عدم ارتباط بين اين دو ناحيه سبب تفاوت آشكار گويش زبان گيلكي بين شرق و غرب گيلان شده است . عدم ارتباط تازه دليل تفاوت گويش بسياري از آباديها در سراسر گيلان و مازندران شده است . اما چون پايه اصلي زبان همه مردم گيلان گيلكي است و مردم سراسر گيلان از واژه هاي مشتركي در گفتار استفاده ميكنند هيچ مشكلي در فهم گويشهاي نواحي مختلف گيلان براي گيلانيها پيش نمي آيد.

به نقل از كتاب زندگي و موسيقي - ناصر وحدتي